Är det någonsin OK att köpa sociala medier likes för ditt företag?

Facebook “Likes” och Twitter-anhängaren har skapat ett universum av marknadsföringsmöjligheter online för företag.

Dessa popularitetsgenererande verktyg bidrar till att få exponering bland andra användare av sociala medier och, i teorin, öka försäljningen av produkter och tjänster. Oundvikligen har en industri skapats för att sälja Facebook likes och Twitter anhängare till företag som inte kan tjäna dem tillräckligt snabbt genom verklig popularitet.


Kan detta någonsin rättfärdigas och är det lagligt?

En följande sociala medier är en mäktig kraft. Verkligen intjänade, det är ett godkännande och ett engagemang med en relevant publik av potentiella kunder och kunder. Den virala karaktären hos sociala medier innebär att räckvidden för en enda som, särskilt från en väl ansluten person, kan sträcka sig till många tusen.

Att köpa följare på sociala medier är en skuggig, back-alley aktivitet och ändå många företag frestas och många leverantörer som använder automatiserade botnät finns på Google och andra sekretessbelagda tjänster. Google förbjuder uttryckligen webbplatsägare från att betala för bakåtlänkar. Facebook och Twitter verkar inte nämna det i deras villkor, men sunt förnuft säger att de inte kommer att gilla det och du riskerar att ditt konto stängs av om du får reda på det.
Hur fungerar dessa botnät?

Många undrar på Facebook & Twitters globala medlemskap. En betydande del av räkenskaperna kan vara falska.

Back-alley företag som drivs av Internet låglivhandel i Facebook och Twitter-konton i stor skala. De får fattiga människor i utvecklingsländer (Bangladesh, Vietnam och Filippinerna, i synnerhet) för att skapa tusentals konton, komplett med bilder och inlägg. De får även dessa konton telefon-verifieras. Svart hatt marknadsföring företag köpa dessa konton för några cent vardera och sedan använda programvara för att skapa likes eller följer till sina kunders konton av tusen. Vissa får samma missgynnade personer som skapade konton för att göra följande manuellt.
Ska du göra det?

Den etiska frågan isär (som ofta är tillräckligt för att avskräcka de flesta), debatten om hur väl köpa sociala medier anhängare fungerar är en pågående. En stor Facebook fans eller Twitter följande kan se imponerande och uppmuntra äkta människor till det eftersom det verkar vara populär och etablerad.

Företagen frestas ofta att prova det eftersom det är snabbt och relativt billigt att göra det. En investering på 100 pund kan köpa tusentals fans och följare och skicka din upplevda popularitet som svävar över en natt.

Den betydande risken, men utöver det faktum att dessa anhängare är värdelösa för ditt företag i sin egen rätt, är att Facebook eller Twitter kan stänga ditt konto, eller kanske mer sannolikt stänga räkenskaperna för dina falska anhängare ner, vilket innebär att din popularitet sjunker och din investering går förlorad över en natt.

För verklig popularitet, behöver du riktiga gillar. För en startup-verksamhet kan det vara frestande att ha tusentals fans och likes och det kan även ge dig en kortsiktig boost. Detta är knappast meningsfullt som en långsiktig strategi, dock.

Vid något tillfälle kommer dina riktiga fans märker att huvuddelen av dina följande är konstigt tyst. Om de upptäcker vad du har gjort, kan det förstöra ditt rykte med dem. Koncentrera dig på att vinna riktiga anhängare – du kommer att vara glad att du gjorde i slutändan.

För råd om hur du etablerar och bygger ditt företags närvaro i sociala medier utan att tillgripa svart hatt taktik, vänligen kontakta oss.